Download hier een blanco bezwaarschrift
Beste buren en bewoners van de hele Noordrand,
Nu de juridische procedures over de Hoekakker hun beloop krijgen achter gesloten deuren, willen we aandacht vragen voor het openbaar onderzoek ‘infrastructuur goederenspoor en natuurpark Oude Landen’.
In deze voelen we ons deel van burgerinitiatief Lenora (Leefbare Noordrand). Tegelijk herleeft bij verschillende van onze comitéleden een vroegere periode waarin het betreffende GRUP met succes kon worden afgewenteld (zie hieronder).
Helaas ligt het nu terug op tafel.
Wie ziet door de bomen het bos nog? :
Wat voorafging
- In 2009 werd ingeschat dat met de havenuitbreiding een verhoging van de capaciteit van het goederenvervoer zich opdrong en dat de flessenhals bij de spoorvertakking Schijn daarbij een groot obstakel vormde. Men zag hiervoor een ongelijkgrondse kruising ter hoogte van straat De Oude Landen als oplossing.
- Een plan-MER en een GRUP ‘spoorweginfrastructuur en natuurpark Oude Landen’ werden opgemaakt en in 2011 goedgekeurd.
- Daarop volgde aanvraag voor een omgevingsvergunning. Via beroepsschriften bij de Raad voor Vergunningsbetwisting kon de vergunning ongedaan worden gemaakt . Infrabel trok daarop de aanvraag in en hoopte via het hersteldecreet het GRUP te kunnen “remediëren”.
- Zo gebeurde ook: in 2016 besliste de Vlaamse Regering over te gaan tot rechtsherstel. Er kwam een nieuw openbaar onderzoek en op basis van de ontvangen bezwaren werd een nieuw Plan-MER opgemaakt.
- In december 2018 verleende de Dienst MER haar goedkeuring aan het nieuwe plan-MER.
- In dit nieuw plan-MER werd de bovengrondse variant als het beste scenario voorgedragen en hierop besliste de Vlaamse Regering (eveneens in december 2018 4 dagen later) dit scenario goed te keuren.
Het voorwerp van het huidig openbaar onderzoek
“De Vlaamse regering moet nu, rekening houdend met het gewijzigde plan-MER, beslissen of het GRUP al dan niet gewijzigd moet worden. Er zijn 2 aspecten hieraan verbonden:
- 1 de keuze van het voorkeurscenario zal bepalen of het GRUP al dan niet gewijzigd moet worden
- 2 er moet rekening gehouden worden met de nieuwe info of nieuw milderende maatregelen (op planniveau) in het gewijzigde plan-MER”
(zie document 01: Oude Landen_ beslissing_nota Vlaamse Regering , p.1)
Hierover krijgt de burger via dit openbaar onderzoek inspraak.
Naast dit GRUP is sprake van een toekomstige 2de spoortoegang zeehaven Antwerpen.
De keuze van het voorkeurscenario heeft invloed op de realisatie van de 2de spoortoegang maar “de interactie tussen beide” valt buiten het bestek van dit openbaar onderzoek, zo valt te lezen (zelfde document, p.5)
Deze tweede havenontsluiting loopt van Antwerpen-Noord tot voorbij Lier. Voor de precieze locatie zie:
http://www.poortoost.be/project/tweede-spoorontsluiting-van-de-haven-van-antwerpen
Hoe ingrijpend de werken in zijn geheel zijn, is eveneens op deze site terug te vinden:
“Zo wordt er aan de Kloosterstraat een nieuwe brug gebouwd. Aan de Statiestraat wordt de oude brug vervangen door een nieuwe geluidsarme brug. Ter hoogte van de Prinshoeveweg wordt naast de bestaande brug, een nieuwe brug geplaatst.”
Lijst van mogelijke bezwaren
- Op de infodag in het Ekers districtshuis op 11 maart 2019 liet infrabel zich positief uit over de milderende maatregelen inzake licht-, geluid- en trillingshinder. Dat het spoor dichterbij de huizen in de Oude Landen zou passeren, zou een bijkomstigheid zijn. Betere materialen en een beter kliksysteem tussen de rails zou toelaten het probleem aan de bron aan te pakken. Het zou zelfs en de garantie van geluidsschermen overbodig maken en we komen er beter van af dan nu het geval is.
Dit mag zo zijn per eenheid (lees gemakshalve wagon) maar als het aantal eenheden zal toenemen door de capaciteit te verhogen (snellere opeenvolging van mogelijke langere treinen) dan valt de waarde hiervan te betwijfelen.
In de documenten ontbreken verwijzingen naar officiële normen die de goednieuwsshow op 11 maart 2019 onderbouwen.
- Het gaat niet op om de 2de spoortoegang buiten beschouwing te laten. De keuze die nu gemaakt wordt( de bovengrondse variant), sluit ondergrondse varianten van de 2de spoortoegang uit (waar deze voorwerp van studie zouden moeten zijn).
Dit is een toepassing van de voet tussen de deur-techniek. Door in dit dossier te gaan voor de bovengrondse variant creëert men de gewenste bovengrondse situatie voor de 2de spoortoegang en vervalt de maatschappelijke kosten en batenanalyse als beslissend criterium voor mogelijke scenario’s. (Slecht één alternatief blijft over)
Dit bezwaar wordt in juridische kringen omschreven als saucissoneren: in schijfjes opdelen om de globale omvang te verdoezelen.
- Alles wordt in het werk gesteld om het GRUP in zijn bestaande vorm door de procedure te loodsen. Men stelt terecht dat de keuze van het scenario bepalend is voor het al dan niet moeten wijzigen van het GRUP. Dus i.p.v. de alternatieven objectief tegen elkaar af te wegen met het risico dat het GRUP eraan moet geloven, kiest men voor het scenario waarbij het GRUP behouden kan blijven.
Waar het dossier jaren in een hoek blijft liggen, raakt het eind december in een stroomversnelling en worden in een tijdbestek van 4 dagen beslissingen getroffen die toch enige dossierkennis vereisen!
- De herstelprocedure van het GRUP zou overeenkomen met “akkoorden in het kader van het Toekomstverbond Antwerpen, met name inzake de gewenste verschuivingen in de modal shift (naar o.a. het spoorvervoer)” (hogervermeld document, p.4). Gezien deze uitspraak is het verwonderlijk dat de presentatie van het GRUP door Infrabel ten vroegste op de werkbank Noordelijk tracé van 24 april (na afloop van het openbaar onderzoek) zal plaatsvinden. Gezien ook de hoeveelheid knowhow die in deze werkbanken aanwezig is, is dit een jammere zaak. Maar ook meer dan dat.
De werkbanken worden georganiseerd door de Antwerpse Provincieraad terwijl deze procedure zich situeert op het niveau van de Vlaamse Regering.
Oude en nieuwe vormen van beleidsvoering vinden elkaar niet in dit dossier. Het provinciebestuur en de Vlaamse regering blijken onafhankelijk van elkaar te opereren en dat is nefast.
- Eerder dan te kiezen voor een snelle realisatie van een GRUP dat tot stand gekomen is in de periode 2009 -2011 volgens de toen heersende inzichten moet worden getemporiseerd. Op die manier kan de werkbank Noordelijk tracé volgens de nieuwe beleidsrichtlijnen zijn mandaat opnemen om de modal shift° door te voeren en alle factoren daarbij in aanmerking nemen.
° modal shift: term voor verandering van vervoerwijze zowel van toepassing op goederen- als personentransport
- Het huidig concept van goederenvervoer per spoor komt niet meer tegemoet aan de noden van modern transport waar zich een evolutie aftekent naar het vervoer van steeds kleinere entiteiten die zoveel mogelijk rechtstreeks vervoerd worden van producent tot consument. De hele transportwereld staat hier voor een uitdaging.
De technologie laat toe het vervoer per spoor anders te doen verlopen, zoals te bekijken via deze link: https://www.denys.com/projecten/underground-container-mover.
Het handhaven van een GRUP uit 2011 staat loodrecht op nieuwe behoeften en ontwikkelingen.
Oproep tot deelname aan het openbaar onderzoek
Door het oplijsten van deze bezwaren hopen we geëngageerde burgers te motiveren en te inspireren om een eigen bezwaarschrift in te dienen.
Het staat hen (u?!) vrij de bezwaren hierboven aan te vullen of verder uit te werken.
Eerstdaags verschijnen zowel op www.lenora.be als op www.hoekakker.be de eigen bezwaarschriften waarnaar kan worden verwezen en waarvan passages kunnen worden overgenomen.
Het volstaat om in een bezwaarschrift slechts 1 tegenargument uit werken, te herformuleren en eventueel uw kennis eraan toe te voegen. Zo laat u nu reeds uw stem gelden en versterken we elkaar.
Download hier een blanco bezwaarschrift
Hierbij is de nog beschikbare tijd beperkt!
De bezwaarschriften dienen te worden verstuurd naar het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen en daar uiterlijk op zondag 21 april aan te komen |
Er is kennelijk geen mogelijkheid om de bezwaarschriften digitaal te verzenden.
Alvast dank voor uw leesinspanning en mogelijke respons
Het buurtcomité Hoekakker i.s.m. Lenora en Red de Voorkempen